1ـ نصیحت از سر اخلاص
هان اى مردم کسى که براى خدا نصیحت کند و کلام خدا را راهنماى خود گیرد, به راهـى پایدار رهنمون شـود و خـداونـد او را به رشـد و هـدایت مـوفق سازد و به نیکـویى استـوار گرداند, زیرا پناهنده به خدا در امان ومحفـوظ است ودشمـن خدا تـرسـان و بـى یاور است و بـا ذکـر بسیار, خـود را از (معصیت خـداى) بپـاییـد.

2ـ شناخت هدایت
به یقین بدانید که شما هرگز تقوا را نشناسید تا آن که صفت هدایت را بشناسید, و هـرگز به پیمان قـرآن تمسک پیدا نمـى کنیـد تا کسانـى را که دورش انـداختنـد بشناسید, و هرگز قـرآن را چنان که شایسته تلاوت است تلاوت نمـى کنیـد تا آنها را که تحریفـش کردند بشناسید, هرگاه ایـن را شناختید بدعتها و برخـود بستـن ها را خواهید شناخت و دروغ بر خـدا و تحریف را خواهید دانست و خـواهید دید که آن که اهل هوى است چگونه سقوط خواهد کرد.

3ـ فاصله میان حق و باطل
بین حق و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است,آنچه با چشمت بینى حق است و چه بسـا بـا گـوش خـود سخـن بـاطل بسیـارى را بشنوى .

4ـ آزادى و اختیار انسان
هرکه گناهان را به خداوند نسبت دهد, به تحقیق فاجر و نابکار است, خـداونـد به زور اطاعت نشـود, و در نافرمانى مغلـوب نگردد, او بندگان رامهمل و سر خـود در ممکلت وجـود رها نکـرده, بلکه او مالک هـر آنچه آنها را داده و قادر بـر آنچه آنان راتـوانا کرده است مى باشد, آنان را فرمان داده تا به اختیار خودشان آن را بپذیـرنـد و نهیشـان نمـوده تـا به اختیـار خـود بـر حذر بـاشند.

5 ـ زهد وحلم و دوستى
از حضـرت امـام حسـن مجتبـى(ع) پـرسیده شـد که زهـد چیست؟
فـرمـود: رغبت به تقـوا و بـى رغبتـى در دنیـا.
سوال شد حلم چیست فرمود: فرو بردن خشـم و تسلط بر نفس.
سوال شد سداد و درستى چیست؟ فرمود: بر طرف نمودن زشتى به وسیله خوبى.

6ـ تقوا
تقـوا و پرهیزکارى سرآغاز هر توبه اى و سر هر حکمتى, و شرف و بزرگى هر عملى است و هـر که از بـا تقـوایان کامیاب گشته به وسیله تقـوا کـامیـاب شـده است.

7ـ خلیفه به حق
خلافت فقط از آن کسـى است که به روش رسول خدا(ص) بـرود, و به طاعت خـدا عمل کند, و به جان خـودم سـوگنـد که ما اهل بیت نشانه هاى هدایت و جلـوه هاى پرفروغ پرهیزگارى هستیم .

8ـ حقیقت کرم و دنائت
از امام مجتبـى (ع) سـوال شد: کرم چیست؟ فرمود: آغاز به بخشش نمودن پیش از درخـواست نمـودن و اطعام نمـون در وقت ضـرورت و قحطى.
سـوال شـد: دنـائت و پستـى چیست؟ فـرمـود: کوچک بینى و دریغ از اندک.

9ـ مشورت مایه رشد و هدایت
هیچ قومى با همدیگر مشورت نکنند, مگر آن که به رشد و کمالشان هدایت شـوند.

10ـ لئامت و پستـى
پستى آن است که شکر نعمت را نکنى.



نظر

نوشته شده توسط در دوشنبه 90/5/24 ساعت 3:38 عصر. - لینک ثابت